Gemeenteavond – Notitie bij de gemeentezang

1 mei 2017 van 20:00 tot 22:00

Aanleiding
Al jarenlang gaan er in onze gemeente stemmen op om tijdens de erediensten naast de psalmen ook gezangen en vrije liederen te zingen. Die stemmen worden de laatste tijd alsmaar luider. Een direct verzoek is ook al meerdere keren tijdens huisbezoeken en andere ontmoetingen aan de kerkenraad gedaan. Bij een deel van de gemeente leeft, onder zowel jongeren als ouderen, het verlangen om liederen te zingen die dicht bij de eigen geloofsbeleving aansluiten. Bovendien geeft een aantal aan, dat de taal van de psalmberijming 1773 te moeilijk is. Men wil weten wat men zingt.
In het Beleidsplan 2016-2020 wordt in het hoofdstuk “Eredienst” een paragraaf aan dit onderwerp gewijd. Bij de beleidsvoornemens geeft de kerkenraad aan dat zij zich de komende beleidsperiode over het zingen van liederen in de eredienst zal bezinnen. Deze overweging/notitie wil aan deze bezinning een bijdrage leveren.

Het document ‘Notitie bij de gemeentezang’  is alleen beschikbaar voor gemeenteleden. Belangstellende gemeenteleden kunnen dit document opvragen bij de webbeheerders door een mail te sturen aan . In de Waarheidsvriend van 16 februari 2017 heeft over dit onderwerp een artikel gestaan.