Dakwerk Koepelkerk

Vervangen leiendak Koepelkerk

Zoals in eerdere berichten aangegeven, is er dit jaar (na ± 90 jaar) weer groot onderhoud aan het dak van de Koepelkerk en consistorie gepland. Het gaat hierbij om het vervangen van de leistenen, het herstellen van loodwerk en plaatselijk reparatie van de dakconstructie. Om deze grote renovatie te kunnen uitvoeren, zal een groot deel van de Koepelkerk in de steigers komen te staan. Gelukkig zijn de meeste werkzaamheden aan de buitenkant en zullen we in de kerk het maar minimaal merken.

Dit noodzakelijke onderhoud is gepland vanuit het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en o.a. gebaseerd op de laatste rapporten van de Monumentenwacht. Leidekker Wely uit Groessen gaat het complete project uitvoeren.
Door een toegekende subsidie Erfgoedparels van de provincie kunnen we alle onderhoudswerkzaamheden combineren en eerder uitvoeren dan gepland. Het gaat om een subsidie van 40% van de begrote kosten. Afgelopen jaren is er een voorziening opgebouwd (o.a. uit de opbrengsten van de bazaar), waarvan bijna alles van de overige 60% betaald kan worden. Intussen gaan we als kerkrentmeesters door met verdere fondsenwerving.

Na controle in de afgelopen periode van de plaatselijke gemeente of er nog aanvullende vergunningen nodig zijn (wat gelukkig niet nodig blijkt te zijn), zullen nu de werkzaamheden al heel spoedig beginnen. Deze maand zullen de steigers al opgebouwd worden en we hopen en verwachten dat in het najaar alles zal zijn afgerond. Met deze renovatie is de verwachting dat het dak weer 80-120 jaar mee kan werken, als huis van de gemeente, aan de opbouw van Gods Gemeente in Renswoude.

Update 3 - 30 maart 2024

Update 2 - 23 maart 2024